Το Παρίσι δεν τελειώνει ποτέ, μπορεί να ακούγεται ένα τίτλος που να παραπέμπει κάποιους σε πιο ρομαντικά είδη λογοτεχνίας, αλλά ο αγαπητός Ενρίκε Βίλα-Μάτας έχει τον τρόπο του να το μετατρέπει σε κάτι πολύ ιδιαίτερο και μοναδικό. Άλλωστε, ο ίδιος είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της μεταλογοτεχνίας.

Το Παρίσι δεν τελειώνει ποτέ

Όπως και στο μυθιστόρημα του Με τον αέρα του Ντύλαν (ακυκλοφόρητο ακόμη στα Ελληνικά), στο Δόκτωρ Πασαβέντο (εκδόσεις Καστανιώτη, 2010) αλλά και στα υπόλοιπα βιβλία του ο Βίλα-Μάτας γράφει για τον καθαρόαιμο βιβλιόφιλο αναγνώστη, αυτόν που λατρεύει να διαβάζει για συγγραφείς, για ατελείωτα συγγράμματα, για είδη γραφής… για κατεστραμμένες ζωές συγγραφέων κτλ. Αυτός είναι ο κόσμος του Βίλα-Μάτας και ένας λόγος που μου αρέσει η λογοτεχνία. Αυτό λοιπόν δεν αλλάζει ούτε και στο παρών βιβλίο Το Παρίσι δεν τελειώνει ποτέ (εκδόσεις Καστανιώτη, 2008), μια ιδιόμορφη γραφή που συνδυάζει την αυτοβιογραφία, το δοκίμιο και το μυθιστόρημα.

Η αφορμή για το βιβλίο αυτό προήλθε από την Κινητή γιορτή (εκδόσεις Καστανιώτη, 2004) του Έρνεστ Χέμινγουεϊ στο οποίο καταγράφονται οι αναμνήσεις του από το Παρίσι της δεκαετίας του ’20 όταν ακόμη ήταν άγνωστος και προσπαθούσε να βρει τον τρόπο να ξεχωρίσει. Ο Βίλα-Μάτας προσπαθώντας να αποδώσει το «πολύ φτωχός αλλά και πολύ ευτυχής» του Χέμινγουεϊ και αφού διάβασε το βιβλίο Κινητή γιορτή αποφάσισε επηρεασμένος από αυτό να μετακομίσει στο Παρίσι. Στο βιβλίο του Το Παρίσι δεν τελειώνει ποτέ, είναι διάχυτη η γεμάτη ενέργεια ατμόσφαιρα σε κάθε τι που αναφέρει το Παρίσι αλλά και η προσπάθεια ενός νέου να ξεχωρίσει σε αυτό.

Ο Βίλα-Μάτας αναφέρεται στην Μαργκερίτ Ντυράς στο σπίτι της οποίας διέμενε και όπου έμαθε όλα τα μυστικά που κάθε συγγραφέας θα πρέπει να ξέρει για να αποτυπώσει στην συγγραφική του καριέρα. Εκεί λοιπόν θα γνωρίσει φυσικά αλλά και μέσα από τις σελίδες των βιβλίων τους όλα τα είδωλά του και θα συγγράψει το πρώτο του βιβλίο La asesina ilustrada.

Η φιγούρα του Χέμινγουεϊ στην «Κινητή γιορτή» είναι ανεξίτηλη για τον συγγραφέα και για την ιδέα ότι η πόλη του φωτός δεν τελειώνει ποτέ. Έτσι προκύπτει και ο τίτλος. Επιπλέον, εμπειρίες και περιγραφές γεμάτες ειρωνεία για τα δύο χρόνια που έζησε στο Παρίσι καθώς και η εμμονή του με τον αγαπημένου του ήρωα, Χέμινγουεϊ. Όλα, ένα συνονθύλευμα πληροφοριών που αποτυπώνεται με τρόπο μυθιστορηματικό με αφορμή μιας διάλεξης.

…ακόμα και ο χειρότερος Χέμινγουεϊ μας θυμίζει ότι για να δεσμευθεί κανείς στη λογοτεχνία πρέπει πρώτα να δεσμευθεί στη ζωή.

«Πρέπει να ξέρεις ακριβώς πόσο να κολυμπάς ώστε να μη σώζεις τους άλλους».

Μια απολαυστική ανάγνωση.

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη | Σελίδες: 272 | Τιμή:14,91 Ευρώ | Μετάφραση: Ναννά Παπανικολάου.